Korporacja Radex S.A.
About us
Code of Ethics
SPIS TREŚCI
I. Definicje
II. Zasady ogólne:
-
Zakres stosowania Kodeksu Postępowania Etycznego
-
Przestrzeganie prawa i standardy postępowania
-
Zasady prowadzenia działalności gospodarczej
-
Odpowiedzialność (za kierunki i efekty działania)
-
Poufność
-
Zbiorowe i społeczne zaangażowanie
-
Ochrona środowiska
II. Wzory do naśladowania - "przykład idzie z góry"
III. Zasady polityki kadrowej, relacje z pracownikami
-
Wydajność i kompetencje pracowników
-
BHP i ochrona zdrowia
-
Rozwój kadry
-
Szacunek i uczciwość względem przełożonych, kolegów i pracowników
-
Społeczna odpowiedzialność za pracowników
IV. Odpowiedzialność (odpowiedzialne podejmowanie decyzji) Zarządu, kadry menedżerskiej i pracowników
V. Odpowiedzialność względem akcjonariuszy Spółki
VI. Zasady postępowania w zakresie istotnych spraw dotyczących polityki i działalności Spółki
-
Dokumentacja gospodarcza, przejrzystość i pełny zakres informacji
-
Unikanie sytuacji prowadzących do konfliktu interesów, unikanie działalności dodatkowej
-
Relacje z partnerami biznesowymi
-
Zarządzanie ryzykiem
-
Wybór partnerów
-
Przeciwdziałanie i zwalczanie korupcji
-
Postępowanie w razie otrzymania prezentu - zasady i wyjątki
-
Przestrzeganie prawnych zasad konkurencji
-
Odrzucenie nielegalnych warunków zatrudnienia
-
Zasady dobrej komunikacji
-
Przekazywanie i rozpowszechnianie treści Kodeksu Postępowania Etycznego Spółki
-
Definicje
-
ETYKA
Etyka - ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej ( Encyklopedia Powszechna PWN tom 8 Wydawnictwo Naukowe PWN - Warszawa 2009r.);
Etyka (gr. ethos i łać. moralis) - obyczaj lub filozofia moralna, etyka normatywna, która stawia sobie pytania: jak żyć, co jest najważniejszym dobrem, co jest naszym obowiązkiem, jak powinno się postępować, jakie cechy i zachowania sprzyjają szczęściu lub minimalizują cierpienia ( Popularna encyklopedia. COLLINS 2010 r., tytuł oryginału Collins world encyclopedia);
Etyka - ogół ocen i norm moralnych (Wielki Słownik Polsko - Angielski PWN - OXFORD- wyd. PWN - 2007r.)
-
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
Zrównoważony rozwój - zgodnie z ustawą z dnia 31 stycznia 1980r. o ochronie i kształtowaniu środowiska - rozwój społeczno-gospodarczy, w którym w celu równoważenia szans dostępu do środowiska poszczególnych społeczeństw lub ich obywateli - zarówno współczesnego, jak i przyszłych pokoleń - następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych.
II. Zasady ogólne
-
Zakres stosowania Kodeksu Postępowania Etycznego
Postanowienia niniejszego Kodeksu Postępowania Etycznego (zwanego dalej "Kodeksem") mają zastosowanie do działalności gospodarczej spółki Korporacja Radex S.A. (zwanej dalej "Firmą" lub "Spółką") oraz do wykonywania swoich obowiązków przez Zarząd Spółki i pracowników Spółki.
-
Przestrzeganie prawa i standardy postępowania
Firma działa wyłącznie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i zasadami etyki. Na mocy Kodeksu wyklucza się podejmowanie działań niezgodnych z prawem, na granicy legalności, działań nieetycznych lub działań naruszających ogólnie przyjęte zasady moralne.
-
Zasady prowadzenia biznesu działalności gospodarczej
Podstawową zasadą działalności Firmy i jej pracowników jest zasada długofalowego, zrównoważonego rozwoju.
-
Odpowiedzialność (za kierunki i efekty działania)
Za kierunki i efekty działania Firmy jest odpowiedzialny każdy członek Zarządu, Kadry zarządzającej, menedżerskiej i kierowniczej wszystkich szczebli, a także każdy brygadzista i pracownik Spółki, poprzez:
-
znajomość i przestrzeganie prawa oraz wartości i zasad ujętych w Kodeksie,
-
reagowanie i interweniowanie w każdym przypadku naruszania przyjętych w Firmie standardów postępowania,
-
angażowanie się w pracę zespołową,
przyczynianie się do tworzenia atmosfery pracy opartej na zaufaniu, profesjonalizmie, wydajności, szacunku dla innych oraz poczuciu własnej godności,
a także poprzez:
-
ochronę majątku Firmy,
-
partnerskie i profesjonalne traktowanie klientów i współpracowników Firmy,
-
regularne podnoszenie swoich kwalifikacji przez udział w oferowanych przez Firmę szkoleniach lub samokształcenie.
-
Poufność
Wszelkie informacje dotyczące działalności Firmy i jej kontrahentów są traktowane jako poufne i stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Pracownikom nie wolno ich ujawniać osobom nieupoważnionym, ani wykorzystywać w celach nie związanych z obowiązkami służbowymi. Zasady te obowiązują podczas trwania stosunku pracy lub innego stosunku umownego pomiędzy pracownikiem a Spółką, jak również po ich zakończeniu.
-
Zbiorowe i społeczne zaangażowanie
Firma uczestniczy w różnorodnych przedsięwzięciach społecznych i charytatywnych poprzez stałe wspieranie wybranych organizacji realizujących cele społeczne, kulturalne, humanitarne i użyteczności publicznej. Firma zachęca pracowników Firmy do udziału w tych akcjach i wspierania spraw społecznych.
-
Ochrona środowiska
Środowisko naturalne Firma uznaje jako dobro wspólne i kładzie szczególny nacisk na zgodność działań gospodarczych i biznesowych z wymogami ochrony środowiska naturalnego w ramach zasady zrównoważonego rozwoju.
II. Wzory do naśladowania - "przykład idzie z góry"
Zarząd Spółki, kadra kierownicza każdego szczebla, a także brygadziści i starsi pracownicy wpajają zasady obowiązujące w Firmie nowo zatrudnianym pracownikom, tak, aby normy prawa, postanowienia Kodeksu oraz reguły niepisanego kodeksu moralnego Firmy były przestrzegane przez każdego pracownika. Wyżej wskazane osoby, swoją postawą osobistą, zaangażowaniem zawodowym i społecznym, nienaganną pracą, przestrzeganiem zasad etyki zawodowej powinny być wzorem dla pozostałych pracowników oraz kontrahentów zewnętrznych. Spółka kładzie szczególny nacisk, aby kierownictwo Firmy stanowiło wzór etyczny dla pozostałych pracowników.
III. Zasady polityki personalnej, relacje z pracownikami
-
Wydajność i kompetencje pracowników
Osiągnięcie przez Firmę zakładanych celów jest możliwe tylko dzięki odpowiednim kompetencjom
i wydajności pracowników Firmy. W związku z powyższym Firma podejmuje na każdym szczeblu swojej organizacji działania związane ze wspieraniem
zawodowego rozwoju wszystkich pracowników i zapewnieniem odpowiednich warunków pracy.
-
BHP i ochrona zdrowia
Firma respektuje zasadę pełnej odpowiedzialności za przestrzeganie przepisów bhp, zarówno podczas realizacji, nadzoru i koordynacji wszelkich przedsięwzięć budowlanych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów o dużym stopniu złożoności, jak i w ramach bieżącej działalności związanej z wynajmem powierzchni użytkowych (magazynowych, biurowych i innych). Wszyscy pracownicy Firmy przechodzą obowiązkowe wstępne i okresowe szkolenia z zakresu bhp i p.poż. oraz badania lekarskie, finansowane i/lub organizowane przez Firmę. Spółka bezwzględnie przestrzega zasady nadrzędności bezpiecznych warunków pracy nad oczekiwanymi wynikami Spółki.
-
Rozwój kadry
Firma dąży do zapewnienia wysokiego poziomu profesjonalizmu swoich pracowników i stale zapewnia im możliwości rozwoju zawodowego. W celu podnoszenia kwalifikacji pracowników, Firma kieruje ich na studia, studia podyplomowe, kursy, konferencje, warsztaty oraz zachęca do podnoszenia kwalifikacji w ramach samokształcenia. Dotyczy to zarówno kadry zarządzającej, kadry inżynieryjno - technicznej, pracowników ekonomiczno - finansowych, organizacji i zarządzania, biurowych, jak również pracowników bezpośrednio związanych z produkcją, których również zachęca się i kieruje na różnorodne kursy podnoszące kwalifikacje, a także pozwalające uzyskać dodatkowe uprawnienia. Każdemu pracownikowi stawia się coraz wyższe wymagania, nie zapominając jednak o udzieleniu mu odpowiedniego wsparcia w celu ich spełnienia.
Dla umożliwienia podnoszenia kwalifikacji kadry w miejscu pracy Firma prenumeruje odpowiednie wydawnictwa związane z przepisami (np. prawa budowlanego), warunkami technicznymi wykonania i odbioru w poszczególnych branżach oraz tematyczne wydawnictwa książkowe.
-
Szacunek i uczciwość względem przełożonych, kolegów i pracowników
Mając na względzie, iż sukces Firmy istotnie zależy od relacji międzyludzkich i atmosfery w pracy, Firma promuje wzajemny szacunek, otwartość, zaufanie w relacjach przełożeni - podwładni, a także bezkonfliktową współpracę i koleżeńskie stosunki pomiędzy pracownikami. Firma stara się nie dopuszczać do powstawania konfliktów i nieporozumień oraz ogranicza ich źródła.
Osiągnięcie powyższego celu jest możliwe między innymi dzięki płaskiej strukturze zarządzania i zapewnieniu każdemu pracownikowi umysłowemu i fizycznemu niekwestionowanego prawa do bezpośredniej rozmowy z Prezesem Firmy i przedstawienia wszelkich nurtujących go spraw służbowych i prywatnych. Każdy pracownik zawsze może liczyć na wsparcie Firmy, nie tylko w kwestiach zawodowych, ale również w sprawach osobistych.
-
Społeczna odpowiedzialność za pracowników Spółki
Społeczna odpowiedzialność za pracowników Spółki wynika bezpośrednio z zasady szacunku
i uczciwości. Każdy z pracowników może oczekiwać, że nie zostanie pozostawiony przez Firmę bez pomocy w przypadku wypadków losowych, przewlekłych
chorób, śmierci bliskich osób czy innych tego typu nieszczęść. Ponadto, każdy pracownik, który osiągnie wiek emerytalny i wyrazi wolę kontynuacji
zatrudnienia, ma zapewnioną możliwość dalszej pracy w Firmie, w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, aż sam podejmie decyzję o zakończeniu
kariery zawodowej. Stwarza to pracownikowi poczucie bezpieczeństwa oraz spokoju o swój byt również, gdy osiągnie wiek i staż emerytalny, a także daje
osobom w zaawansowanym wieku poczucie bycia użytecznym.
IV. Odpowiedzialność (odpowiedzialne podejmowanie decyzji) Zarządu, kadry menedżerskiej
i pracowników
Obowiązkiem wszystkich członków Zarządu, menedżerów i pracowników Korporacji Radex S.A. jest:
-
przestrzeganie przepisów prawa,
-
przestrzeganie niniejszego Kodeksu,
-
zgłaszanie przełożonym i interweniowanie w przypadkach naruszania przyjętych w Firmie standardów postępowania lub łamania przepisów,
-
efektywne angażowanie się w pracę w celu realizacji celów Firmy,
-
tworzenie właściwej atmosfery pracy opartej na zaufaniu, szacunku dla innych, profesjonalizmie, odpowiedzialności oraz poczuciu własnej wartości i godności,
-
działanie w sposób obiektywny, ale w oparciu o zasadę dobrej wiary,
-
dbałość i ochrona majątku Firmy,
-
regularne uczestniczenie w organizowanych przez Firmę szkoleniach i kursach oraz samokształcenie,
-
wytyczanie oraz respektowanie przejrzystych zasad polityki wobec klientów, kontrahentów, najemców, współpracowników i partnerów biznesowych Firmy.
V . Odpowiedzialność względem akcjonariuszy Spółki
Każdy pracownik Firmy jest zobowiązany do poszanowania mienia Firmy oraz do dbałości o jego stan. Faktycznymi właścicielami majątku Firmy są jej akcjonariusze, którzy zaangażowali środki finansowe dla osiągnięcia sukcesu Firmy, przekładającego się na ich wymierne korzyści finansowe. W związku z powyższym wszyscy pracownicy Firmy zobowiązani są do dołożenia wszelkich starań, aby sukces ten mógł być osiągnięty.
VI. Zasady postępowania w zakresie istotnych spraw dotyczących polityki i działalności Spółki
-
Dokumentacja gospodarcza, przejrzystość i pełny zakres informacji
Wszystkie transakcje gospodarcze muszą być dokumentowane w sposób staranny, kompletny,
i nienaganny, zgodny z przepisami prawa, wewnętrznymi przepisami i zasadami obowiązującymi
w Firmie, a dokumenty i zapisy księgowe rzetelne i przejrzyste, prowadzone zgodnie
z zasadami rachunkowości.
-
Unikanie sytuacji prowadzących do konfliktu interesów, unikanie działalności dodatkowej
Niezależnie od rodzaju działalności, Firma kładzie nacisk na unikanie sytuacji, które mogłyby powodować, choćby tylko potencjalnie, konflikt interesów. Dotyczy to członków Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki, jak również poszczególnych pracowników.
-
Relacje z partnerami biznesowymi
Spółka w swoich kontaktach biznesowych stawia na podejście partnerskie. Generalnymi i podstawowymi zasadami relacji z partnerami biznesowymi Spółki są rzetelność, uczciwość, profesjonalizm, przejrzystość, otwartość, poufność, zachowanie możliwie najwyższych standardów jakości oferowanych usług oraz odpowiedzialność za nie.
-
Zarządzanie ryzykiem
Skuteczne zarządzanie ryzykiem służy unikaniu i eliminacji ryzyk, które mogą stanowić zagrożenie dla rozwoju lub istnienia Firmy. Każdy pracownik Spółki w zakresie swoich kompetencji obowiązany jest do skutecznego zarządzania ryzykiem. Przyjęto, że skuteczne zarządzanie ryzykiem to:
-
zdolność przewidywania zdarzeń niosących ryzyko i zapobieganie im dzięki aktywnej postawie,
-
gromadzenie wiedzy i informacji na temat przewidywanych zdarzeń niosących za sobą ryzyko,
-
analiza danych w celu podejmowania możliwie najlepszych decyzji, określanie odpowiedniej hierarchii unikania, ograniczania, kontrolowania i akceptacji ryzyk,
-
unikanie nieprawidłowych założeń i fałszywych definicji ryzyka,
-
dbałość o czytelne i przejrzyste zarządzanie projektami,
-
wspomaganie realizacji celów projektów w zakresie wyznaczonych pułapów jakości, czasu i kosztów,
-
opracowywanie scenariuszy w przypadku identyfikacji istotnych ryzyk,
-
wyższa jakość planowania awaryjnego,
-
informowanie przełożonych o potencjalnych możliwościach występowania ryzyka.
-
Wybór partnerów
Spółka jest otwarta na współpracę z każdym partnerem (krajowym i zagranicznym) i chętnie angażuje się w przedsięwzięcia wymagające ustalenia formy organizacyjnej oraz w organizowanie finansowania dla dowolnie dużych procesów inwestycyjnych i zadań, dla zakupu przedsiębiorstw, dla budowy obiektów dla konkretnych najemców w systemie built-to-suit, itp.
Spółka i jej pracownicy są otwarci na każdą poważną propozycję współpracy na dowolnym etapie realizacji procesów inwestycyjnych, jednakże niezmiennie mają na względzie wewnętrzny kodeks etyczny, który wyklucza podejmowanie działań na granicy legalności, działań nieetycznych lub działań naruszających zasady moralne. Potencjalni dostawcy, wykonawcy, podwykonawcy, najemcy, współpracownicy, którzy nie przestrzegają etycznych norm postępowania w działalności gospodarczej nie są brani pod uwagę jako partnerzy biznesowi.
-
Przeciwdziałanie i zwalczanie korupcji
Żaden pracownik Spółki ani jej pełnomocnik, w związku z prowadzeniem spraw Spółki, nie może dostarczać ani przyjmować niedozwolonych korzyści materialnych i niematerialnych urzędnikom oraz kontrahentom, ich pracownikom i pełnomocnikom. Naruszenie tej zasady będzie podstawą do rozwiązana stosunku pracy lub odpowiednio innego stosunku umownego. O każdej próbie korupcji pracownik Spółki zobowiązany jest poinformować przełożonego lub Zarząd Firmy.
-
Postępowanie w razie otrzymania prezentu - zasady i wyjątki
Mając na względzie, iż prezenty mogą mieć bezpośredni wpływ na zachowanie i decyzje obdarowywanego pracownika Firmy, generalną zasadą obowiązującą w Firmie jest nie przyjmowanie żadnych prezentów. Dopuszczalne są sytuacje wyjątkowe, w których prawdopodobieństwo wywierania wpływu na daną decyzję poprzez przekazanie prezentu jest w danych okolicznościach znikome lub wykluczone, jednakże każdy taki przypadek powinien być uzgodniony z przełożonym. Należy przy tym kierować się generalną zasadą, aby unikać prezentów, które mogłyby wydawać się niestosowne czy zbyt kosztowne. W krajach, w których przekazywanie prezentów jest zwyczajem i wyrazem uprzejmości, należy stosować się do zasad obowiązujących w tym kraju, mając równocześnie na uwadze ogólny wizerunek Firmy.
-
Przestrzeganie prawnych zasad konkurencji
Spółka zobowiązuje się do przestrzegania zasad uczciwej konkurencji we wszelkich działaniach gospodarczych z partnerami krajowymi i zagranicznymi. Powyższe wiąże się z obowiązkiem kierowania się zasadami działania zgodnie z literą i duchem prawa, jak i dobrego obyczaju, oraz unikania wszelkich nieuczciwych praktyk, mogących szkodzić konkurentom, ograniczać lub fałszować ich działania.
-
Odrzucenie nielegalnych warunków zatrudnienia
Wszyscy pracownicy Spółki zatrudniani są w oparciu o przepisy Kodeks Pracy oraz zgodnie z obowiązującymi w Firmie Zakładowym Systemem Wynagradzania i Zakładowym Regulaminem Pracy. Każdy członek władz Spółki i jej pracownik przestrzegają wszystkich przepisów i norm prawa pracy. Pracownicy Spółki są informowani i otrzymują wskazówki umożliwiające zrozumienie przysługujących im praw. Nielegalne zatrudnienie w Firmie jest zabronione.
-
Zasady dobrej komunikacji
Istotne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania Firmy ma zarówno komunikacja wewnętrzna, jak
i zewnętrzna z partnerami biznesowymi, klientami, najemcami, urzędami, instytucjami publicznymi i innymi podmiotami zewnętrznymi. W związku z powyższym
w Spółce przestrzegane są następujące zasady dobrej komunikacji: otwartość, przejrzystość, aktualność, wzajemny szacunek i nieingerencja.
Zarząd Spółki, kadra menedżerska, podobnie jak wszyscy inni pracownicy Spółki, są informowani o obowiązujących przepisach i ustaleniach oraz odpowiednio wcześnie informowani o zmianach w nich zachodzących. Wszyscy otrzymują przejrzyste wytyczne w celu zagwarantowania jasności i spójności informacji na temat oficjalnego stanowiska Firmy.
Wobec mediów, inwestorów, partnerów, stanowisko Spółki wyrażają odpowiednio przygotowani, wyznaczeni w tym celu, przedstawiciele Spółki.
Nie jest dopuszczalne udzielanie jakichkolwiek informacji na temat relacji Spółki z klientami, konkurencją, ani na temat prowadzonych aktualnie negocjacji, jak również komentowanie niesprawdzonych informacji.
Prywatność pracowników Spółki i jej kadry zarządzającej podlega ochronie.
-
Przekazywanie i rozpowszechnianie treści Kodeksu Postępowania Etycznego Spółki
W celu przekazania treści i zagwarantowania przestrzegania zasad niniejszego Kodeksu Postępowania Etycznego zostanie on opublikowany na stronie internetowej Spółki, co umożliwi zapoznanie się z nim przez wszystkich partnerów biznesowych Spółki.
Wydrukowany egzemplarz Kodeksu będzie otrzymywał każdy nowo przyjmowany do pracy pracownik Spółki w momencie zawierania umowy o pracę.
Treść Kodeksu będzie przedstawiana i omawiana na posiedzeniach i spotkaniach Rady Nadzorczej Spółki
i kadry zarządzającej oraz w ramach szkoleń wewnętrznych.
Za wdrożenie i przestrzeganie w Spółce zasad Kodeksu Postępowania Etycznego odpowiedzialni są Zarząd, kadra zarządzająca oraz wszyscy pracownicy, do których te zasady są adresowane.